Het mondkapje

Het mondkapje

Op school moeten we tegenwoordig over de wandelgangen een mondkapje ophebben. Maar het mondkapje, waarom dragen we die. De meningen zijn er verdeeld over. Onder de leerlingen is dat niet anders. Dit mag natuurlijker. Tegelijkertijd is het soms ook belangrijk afspraken te respecteren. Maar voordat we in politieke discussie vallen is het veel leuker om te onderzoeken wat het effect is van ons eigen mondkapje.

De leerlingen uit klas 1 en 2 gingen dit onderzoeken. In het lokaal hadden we drie stukken tape op de grond liggen. Één van een  meter, anderhalf meter en twee meter. De leerlingen konden kiezen uit drie opties. Schreeuwen, zingen, hoesten of niezen. Want ja één leerling wist het voor elkaar te krijgen om twee keer te niezen. Hoe gingen ze in hun werk.

De leerling had twee petri schaaltjes met een voedingsbodem. De leerling koos voor een methode en een afstand en ging dit twee keer doen. Leerlingen kozen om twee keer te zingen op een meter afstand, anderhalve meter en twee meter afstand. De klas zong uit volle borst en één leerling tegen de voedingsbodem. Maar er is ook heeel hard geschreeuwd.

Een week later gingen we de resultaten bekijken. We zagen dat het met een mondkapje wel hielp. Niet voor 100% maar het heeft wel een effect. Hieronder een foto het resultaat van het onderzoek. De rechter schaaltjes waren met mondkapje en links zonder mondkapje. Om het te kunnen beoordelen moet je vooral kijken naar het aantal besmettingen en niet hoe groot ze zijn. 4 van de 6 schaaltjes laten zien dat met een mondkapje minder besmettingen geeft dan zonder mondkapje. Waarom 2 een tegenovergesteld resultaat heeft, is een raadsel.